Om Magnus Mellin
Tidigt 90-tal. Samtidigt som Nirvana slog igenom på bred front med ”Smells like teen spirit”. Då kom jag i kontakt med Internet för första gången.
Det var en ganska osexig upplevelse. Ungefär som i kultfilmsklassikern ”Wargames”, grön text på ännu grönare bakgrund, märkligt högljutt modem som pep frenetiskt och allt gick lååååångsamt. En stor skillnad dock, i ”Wargames” hade de kul och spelade spel. Internet anno 1990-tal var en fruktansvärt tråkig historia. Men det spelade ingen roll. Jag var kär direkt och greppade, någorlunda i alla fall, att detta kommer att förändra allt. Ännu mer tydligt blev det kort därefter, när jag fick bekanta mig med det grafiska nätet, att surfa på world wide web.
20 år senare. Allt är uppochnedvändavärlden. I alla fall om man jämför med Den Gamla Trygga Världen som gungade i takt till Nirvana. I dag råder kaos.
Kaoset handlar inte så mycket om nätet som kommunikationskanal, det var länge sedan fokus låg där.
I dag det handlar om helt nya spelregler för företagen, krav från konsumenterna, nya sätt att producera fysiska produkter, nya sätt att hitta – och ge – finansiering, nya sätt att se på målgrupper, produkter… ja, allt. Kort sagt, inget är sig likt. Allt är ganska obekvämt.
Förstås är detta kaos mest jobbigt för de som traditionellt sett kontrollerat affärerna i Sverige – företagsledare i pyjamasskjortor och röda slipsar, konsulter från amerikanska bolag som heter ett eller flera efternamn, investerare i marmorpalats, branscher som haft mer eller mindre monopol – står nu på gungande mark. En läskig känsla. För många. För på andra sidan finns de som tänker nytt, gör på helt nya sätt, ifrågasätter gamla regler och trampar upp nya spår. För dem är affärsrevolutionen helt naturlig. Och efterlängtad.
Det bästa, eller värsta beroende på vem du frågar, är att detta bara är början.
Mitt i det här står jag. Magnus Mellin. En helt vanlig kille från Borlänge. Född 1972, sedan 1997 boendes i Stockholm, nuförtiden på Södermalm.
Jag har hela mitt yrkesliv jobbat med mediekanaler. Tidningar, tidskrifter, radio, tv men de senaste 16 åren bara med nätet.
Mitt fokus har legat på att hitta nya sätt att göra affärer, skapa lönsamhet, hjälpa företag – och ibland även privatpersoner – att bli framgångsrika och tjäna pengar på digitala kanaler. Att hjälpa dem att transformera sin verksamhet, sina organisationer och ibland även sina kunder till de nya spelreglerna, det nya affärslandskapet, den nya affärslogiken.
Det har varit en lång resa. Och lärorik. Och mitt syfte med den här bloggen är att sammanfatta mina bästa tips och lärdomar från min resa. Kanske till och med komma med några nya också. Kanske.