Bokprojekt: Skapa virtuellt affärsvärde
I april är det dags – då kommer min bok om hur man som företag och företagsledare ska agera i en modern värld.
Bokens arbetstitel är ”Skapa virtuellt affärsvärde: gör rätt i en digital värld”.
Synopsis är som följer:
En hel värld går från ordning och reda till förvirring och kaos – hur har affärslandskapet egentligen förändras de senaste 15 åren?
I Sverige har vi länge levt med ett antal sanningar vi omedelbart måste släppa taget om; världsledande teknik och innovation kommer inte längre från oss, innovation kommer inte från stora traditionella företags labb, det tar inte 20 år att bygga ett bra bolag, det är inte bara ungdomar som surfar, digitalt är inte något enbart för marknadsföring och det tar inte ett par år från idé till färdig produkt finns i butik.
Men detta är bara början, för att bli framgångsrik måste ett antal frågetecken rätas ut:
Hur ska företagen göra när produkten är död?
När målgrupperna inte längre går att lita på, eller knappt ens går att identifiera?
När innovationen flyttar från de traditionella företagens R & D-avdelningar ut i molnet?
När produktionen flyttar till låglöneland?
När humankapitalet är svårare än någonsin att behålla?
Och när tiden från idé till marknad går från ett år till ett dygn?
Hur ska – och måste – företag och företagsledare tänka och agera idag?
”Skapa virtuellt affärsvärde: gör rätt i en digital värld” är för dig som är ledare, innovatör, entreprenör eller helt vanlig medborgare. För dig som är nyfiken på hur du affärsmässigt kan bli bättre och mer rustad för den framtid som redan är över oss.
Boken innehåller ett otal handfasta tips och modeller. Dessutom får du möta ett antal ledare som redan tänkt om och gjort rätt.
Den är en guide till att göra bättre affärer genom att se saker på ett annorlunda sätt för att få både mer långsiktiga och snabbare resultat. En väg framåt för att bringa ordning i kaoset i det nya affärslandskapet.
Magnus Mellin har jobbat med digital transformation och affärsutveckling i över 15 år. Idag driver han Sveriges äldsta digitala byrå och jobbar regelbundet som både konsult och förändringsledare hos några av Sveriges mest kända företag. Magnus har hjälpt ledare, styrelser och ägare i stora som små företag att rusta sig för den digitala verkligheten.
Sugen? Det verkar gå att bevaka boken så du inte missar nåt när den väl går att beställa den.