Att mäta är att veta - 20 KPI:er för din ehandel:

Tolv grundläggande KPI:er för ehandel

”Att mäta är att veta”, brukar fysikerna säga. ”What gets measured gets done”, hävdar managmentkonsulten Peter Drecker.
Så hur mäter man egentligen en digital handel? Vilka KPI:er är bra att ha när man driver ehandel? Och vilka ska styra den dagliga ecommerce-verksamheten?

Vi börjar med det som brukar kallas veckorapporten, lustigt nog borde genereras varje dag – och helst av allt live.
Detta är generalsbilden för verksamheten – alla som jobbar med den digitala handeln ska kunna den utan och innan och själva bilda sig en uppfattning om hur det går just nu.
I all sin enkelhet kan den se ut så här:

KPI-namn BeskrivningEnhet
KonverteringsgradAndel besökare som lägger en orderProcent
Total försäljningTotal försäljning i digitala kanalerValuta
Antal avslutTotalt antal ordrarAntal
SnittordervärdeSnittvärder per lagd orderValuta
Unika besökareAntal unika besökareAntal
CPA/CPOKostnad per order (eller ny kund, beroende på vad som är viktigast)Valuta
BruttovinstBruttovinst för hela ehandelnValuta
BruttomarginalBruttomarginal för hela ehandelnProcent
ReturerAndel artiklar som kommer i returProcent
Reklamationer Andel artiklar som blir reklameradeProcent
Servicegrad/servicenivåLeveransförmåga, andel artiklar som levereras direkt ut från lagerProcent
LeveranstidTid från lagd order till leveransen är framme hos kundTid

Nota bene: Att skräddarsy en större KPI-flora för alla delar av verksamheten – marknadsföring, lagerhållning, plock och pack och så vidare, och så vidare – är förstås avgörande för att på lång sikt bli framgångsrik i att optimera affären.

Foto: http://www.flickr.com/photos/aussiegall/

Tags: , , , ,