
Tolv grundläggande KPI:er för ehandel
”Att mäta är att veta”, brukar fysikerna säga. ”What gets measured gets done”, hävdar managmentkonsulten Peter Drecker.
Så hur mäter man egentligen en digital handel? Vilka KPI:er är bra att ha när man driver ehandel? Och vilka ska styra den dagliga ecommerce-verksamheten?
Vi börjar med det som brukar kallas veckorapporten, lustigt nog borde genereras varje dag – och helst av allt live.
Detta är generalsbilden för verksamheten – alla som jobbar med den digitala handeln ska kunna den utan och innan och själva bilda sig en uppfattning om hur det går just nu.
I all sin enkelhet kan den se ut så här:
KPI-namn | Beskrivning | Enhet |
---|---|---|
Konverteringsgrad | Andel besökare som lägger en order | Procent |
Total försäljning | Total försäljning i digitala kanaler | Valuta |
Antal avslut | Totalt antal ordrar | Antal |
Snittordervärde | Snittvärder per lagd order | Valuta |
Unika besökare | Antal unika besökare | Antal |
CPA/CPO | Kostnad per order (eller ny kund, beroende på vad som är viktigast) | Valuta |
Bruttovinst | Bruttovinst för hela ehandeln | Valuta |
Bruttomarginal | Bruttomarginal för hela ehandeln | Procent |
Returer | Andel artiklar som kommer i retur | Procent |
Reklamationer | Andel artiklar som blir reklamerade | Procent |
Servicegrad/servicenivå | Leveransförmåga, andel artiklar som levereras direkt ut från lager | Procent |
Leveranstid | Tid från lagd order till leveransen är framme hos kund | Tid |
Nota bene: Att skräddarsy en större KPI-flora för alla delar av verksamheten – marknadsföring, lagerhållning, plock och pack och så vidare, och så vidare – är förstås avgörande för att på lång sikt bli framgångsrik i att optimera affären.
Foto: http://www.flickr.com/photos/aussiegall/
Tags: digital handel, ehandel, kpi, optimering, strategi