Svenskarna och Internet 2013

I dag kom Svenskarna och Internet 2013 och för första gången är rapporten även en webbplats.
Inga jätteöverraskningar, däremot några ögonbrynshöjare i form av andel tvååringar som använder nätet (45 procent!) och att över en miljon svenskar inte använder nätet alls eller använder det mycket sällan.

Många roliga nyheter också för oss om gillar digitala affärer i stort och smått, folk är mindre rädda att betala med kort på nätet och ehandeln fortsätter uppåt. Det var redan känt sedan tidigare – Postens ”e-barometern Q2 2013” visade att den digitala handeln växte med 19 procent andra kvartalet och förväntas omsätta 27 miljarder SEK under hela 2013.

Några andra saker som är väl värda att notera är den mobila explosionen. Även den sedan tidigare känd men det är skönt att få siffror som styrker anekdotiska iakttagelser (även om de är många till antalet). Om jag får sia blir 2014 året då majoriteten av den digitala handeln går via en mobil device.
Andel svenskar som har smartphone.

Även surfplattan har fått sin boom, 21 procent har tillgång till en, värt att notera att det är en uppfinning som har endast tre år på nacken.
Andel svenskar som har tillgång till surfplatta.

Och så enhandeln, även om andelen svenskar som ehandlar står och stampar lite går det som sagt rakt uppåt omsättningsmässigt.
Andel svenskar som köpt eller betalat en vara eller tjänst via Internet.